19 – 20 жовтня 2023 року на базі Хмельницького національного університету відбулася ХІІ Міжнародна науково-практична конференція «Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи», яка раз у два роки проводиться нашим закладом у співпраці з Національною академією педагогічних наук (НАПН) України.
Організаторами конференції виступили: Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, Хмельницький національний університет, Відділення професійної освіти і освіти дорослих НАПН України, Інститут професійної освіти НАПН України, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Наукове педагогічне товариство «Польща-Україна», Академія прикладних наук Стефана Баторія (Республіка Польща), Люблінська політехніка (Республіка Польща), Сілезька академія (Республіка Польща), Проєкт USAID Економічна підтримка України.
Науково-практична конференція охопила наукові товариства із 8 країн, зокрема України, Польщі, Мексики, Канади, Німеччини, Чехії й Словаччини, Іраку. Конференція була проведена у змішаному форматі, що уможливило активне залучення понад 600 науковців, дослідників, педагогів, здобувачів вищої освіти із 115 закладів освіти.
Конференція вкотре об’єднала провідних вітчизняних і зарубіжних науковців, педагогів закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, здобувачів вищої освіти, які займаються актуальними проблемами професійного становлення особистості.
Кафедра технологічної та професійної освіти і декоративного мистецтва Хмельницького національного університету й Науково-методичний центр професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області стали інноваційною платформою для проведення пленарних, секційних засідань та круглого столу. Відомі науковці з міст: Братислава, Варшава, Вінниця, Гамбург, Глухів, Катовіце, Київ, Люблін, Ополє, Полтава, Скернівіце, Тернопіль, Умань, Харків, Хмельницький обговорили нові виклики у науково-методичному забезпеченні професійного становлення особистості, спричинені повномасштабною російською військовою агресією проти України, що ускладнюють розвиток освітньої галузі в сучасних умовах та презентували сучасні стратегії, моделі, концепції, технології і методики розвитку професійної, цифрової, проєктної, екологічної, кар’єрної, підприємницької й інших компетентностей суб’єктів освітніх процесів. Узагальнювалося, що для професійного становлення особистості особливе значення мають наукові розробки з модернізації освітнього середовища на засадах інноваційності, доступності, прозорості, гнучкості й відкритості освітнього процесу.
Відкрив ХІІ Міжнародну науково-практичну конференцію «Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи» ректор Хмельницького національного університету Сергій Матюх, який наголосив на важливості об’єднання зусиль науковців і педагогів задля вирішення проблем в освітній галузі в умовах нових викликів сьогодення, що пов’язані з війною та повоєнною відбудовою країни. Ректор подякував Збройним Силам України за можливість й надалі продовжувати освітню діяльність, здійснювати якісну підготовку майбутніх фахівців у різних галузях та проводити наукові конференції задля обміну досвідом та вирішення проблем, які ставить перед освітою сьогодення. Хвилиною мовчання всі присутні вшанували пам’ять полеглих Героїв та Героїнь, які віддали найцінніше за незалежність України і жертв війни серед цивільних.
Відкриття роботи ХІІ Міжнародної науково-практичної конференції Сергієм Матюхом, ректором Хмельницького національного університету
З вітальним словом та методологічною настановою до учасників конференції звернувся президент НАПН України Василь Кремень, наголосивши на актуальності проблеми професійного становлення особистості в умовах війни. Акцентував увагу на тому, що пріоритетним завданням освіти є забезпечення умов для отримання молоддю першої професії задля її конкурентоспроможності в сучасному світі. Зауважив, що реалії сьогодення вимагають зміни підходів до підготовки фахівця, здатного виконувати професійні завдання в різних, зокрема й надскладних умовах. Адже сьогодні військові під час ведення бойових дій опановують нові технології, оволодівають навичками роботи з технікою та зброєю, з якими не стикались раніше. Успішність військових в оволодінні технологіями, навичками тощо, на думку Василя Кременя, пов’язана зокрема й з їх якісною професійною підготовкою.
Вітальне слово Василя Кременя, президента Національної академії педагогічних наук України, доктора філософських наук, професора, дійсного члена (академіка) Національної академії наук і Національної академії педагогічних наук України, президента товариства «Знання» України, Почесного доктора (HONORIS CAUSA) Хмельницького національного університету
Директор Департаменту освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації Дарія Басюк відзначила актуальність проголошеної теми конференції проблематики, охарактеризувала траєкторію руху особистості на шляху її професійного становлення, схарактеризувавши кожний з трьох основних етапів. Ректор Хмельницького національного університету Сергій Матюх висловив подяку Департаменту освіти і науки в особі Дарії Басюк за плідну співпрацю з Хмельницьким національним університетом та висловив сподівання на подальший спільну діяльність з розвитку, формування та встановлення освіти на Хмельниччині.
Вітальне слово Дарії Басюк, директора Департаменту освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації, доктора економічних наук, професора
Традиційно під час конференції було відзначено громадською відзнакою Хмельницького національного університету «Срібна медаль Василя Зеньковського» провідних науковців й педагогів. Зокрема за значний особистий внесок у розвиток педагогічної науки нагороджено доктора хабілітованого, професора, уповноваженого у справах розвитку Академії спеціальної педагогіки імені Марії Ґжегожевської у Варшаві Яна Лащика і доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента Національної академії педагогічних наук України, директора Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук України Ларису Лук’янову. За педагогічний менеджмент нагороджено методиста науково-методичного центру професійного розвитку керівних та педагогічних працівників установ і закладів дошкільної освіти та закладів загальної середньої освіти Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Анатолія Назаренка Ніну Павич.
Нагородження Яна Лащика, лауреата громадської відзнаки
«Срібна медаль «Василь Зеньковський»»
Нагородження Лариси Лук’янової, лауреата громадської відзнаки
«Срібна медаль «Василь Зеньковський»»
Нагородження Ніни Павич, лауреата громадської відзнаки
«Срібна медаль «Василь Зеньковський»»
Сергій Матюх висловив подяку доктору педагогічних наук, професору, голові Наукового педагогічного товариства «Польща-Україна», іноземному члену Національної академії педагогічних наук України, Почесному доктору (HONORIS CAUSA) Хмельницького національного університету Франтішеку Шльосеку за багаторічну співпрацю та значний внесок у розвиток Хмельницького національного університету.
Нагородження Подякою Хмельницького національного університету Франтішека Шльосека, голови Наукового педагогічного товариства «Польща-Україна», іноземного члена Національної академії педагогічних наук України, Почесного доктора (HONORIS CAUSA) Хмельницького національного університету, доктора педагогічних наук, професора
В рамках конференції відбулося нагородження Почесною грамотою Хмельницького національного університету дійсних членів (академіків) НАПН України Неллі Ничкало та Валентини Радкевич за багаторічну плідну співпрацю з Хмельницьким національним університетом, високий професіоналізм та особливий високий внесок у розвиток та популяризацію підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників, підготовку та проведення Міжнародних науково-практичних конференцій «Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи».
Нагородження Почесною грамотою ХНУ Неллі Ничкало, академіка-секретаря Відділення професійної освіти і освіти дорослих Національної академії педагогічних наук України, дійсного члена (академіка) Національної академії педагогічних наук України, Почесного доктора (HONORIS CAUSA) Хмельницького національного університету, доктора педагогічних наук, професора
Нагородження Почесною грамотою ХНУ Валентини Радкевич, директора Інституту професійної освіти Національної академії педагогічних наук України, дійсного члена (академіка) Національної академії педагогічних наук України, доктора педагогічних наук, професора
В рамках конференції відбулося також нагородження Грамотами Хмельницького національного університету науково-педагогічних працівників Хмельницького університету за вагомі здобутки у підготовці майбутніх фахівців.
Нагородження Грамотою ХНУ Ігоря Андрощука, професора кафедри технологічної та професійної освіти і декоративного мистецтва Хмельницького національного університету, доктора педагогічних наук, професора
Нагородження Грамотою ХНУ Вікторії Хренової, доцента кафедри технологічної та професійної освіти і декоративного мистецтва Хмельницького національного університету, кандидата педагогічних наук, доцента
Нагородження Грамотою ХНУ Олександра Лівшуна, доцента кафедри технологічної та професійної освіти і декоративного мистецтва Хмельницького національного університету, кандидата педагогічних наук, доцента
Нагородження Грамотою ХНУ Івана Герніченка, старшого викладача кафедри технологічної та професійної освіти і декоративного мистецтва Хмельницького національного університету, кандидата педагогічних наук, доцента
Нагородження Грамотою ХНУ Олени Самборської, старшого викладача кафедри технологічної та професійної освіти і декоративного мистецтва Хмельницького національного університету, кандидата педагогічних наук
Нагородження Грамотою ХНУ Віктора Прийсмака, старшого викладача кафедри технологічної та професійної освіти і декоративного мистецтва Хмельницького національного університету
Відповідно до програми роботи конференції проведено два пленарних засідання, вісім секційних засідань: «Теоретико-методологічні засади професійного становлення особистості», «Професійне становлення і кар’єрний розвиток особистості в умовах воєнного стану і повоєнної відбудови України», «Теоретичні й методичні засади підготовки вчителя трудового навчання та технологій, педагога професійного навчання, андрагога в умовах воєнного стану і повоєнної відбудови України», «Забезпечення якості професійної і вищої освіти в умовах євроінтеграції», «Реалізація завдань Нової української школи, проблеми та перспективи», «Науково-методичне забезпечення розвитку професійної освіти в умовах цифровізації», «Професійна освіта і навчання різних категорій дорослого населення: вітчизняний і зарубіжний досвід», «Педагогічна і мистецька освіта: проблеми та перспективи розвитку» і круглий стіл «Забезпечення якості професійної освіти в умовах воєнного стану та перспектив повоєнної відбудови України».
Перше пленарне засідання ХІІ Міжнародної науково-практичної конференції розпочалося із ключової доповіді ректора Хмельницького національного університету Сергія Матюха «Особливості освітнього процесу у Хмельницькому національному університеті в умовах воєнного стану».
Виступ на пленарному засіданні Сергія Матюха, ректора Хмельницького національного університету
Доповідачами на пленарних засіданнях були дійсні члени (академіки) НАПН України Нелля Ничкало, Валентина Радкевич, Роман Гуревич, члени-кореспонденти НАПН України Лариса Лук’янова, Юрій Бойчук, іноземний член НАПН України Франтішек Шльосек, професори Олександр Коберник, Дарія Басюк, Krystyna Chałas, Elżbieta Stokowska–Zagdan та Teresa Janicka-Panek, Олег Синюк, Микола Пригодій, Олена Жижко, Роман Горбатюк, кандидат наук з державного управління, генеральний директор директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України Ірина Шумік.
Під час своєї доповіді академік-секретар Відділення професійної освіти і освіти дорослих НАПН України Нелля Ничкало акцентувала увагу на значних доробках НАПН України, зокрема й в аспекті організації експериментальної роботи з проблеми Нової української школи.
Виступ Неллі Ничкало, дійсного члена (академіка) Національної академії педагогічних наук України, академіка-секретаря Відділення професійної освіти і освіти дорослих Національної академії педагогічних наук України, Почесного доктора (HONORIS CAUSA) Хмельницького національного університету, доктор педагогічних наук, професора
Під час своєї доповіді генеральний директор директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України Ірина Шумік акцентувала увагу та охарактеризувала інноваційні підходи до трансформації професійної освіти в Україні у воєнний період та на перспективу відбудови.
Виступ Ірини Шумік, генерального директора директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України, кандидата наук з державного управління
Проблемі інформаційних компетенцій вчителя присвятив свою доповідь Франтішек Шльосек, голова Наукового педагогічного товариства «Польща-Україна», іноземний член Національної академії педагогічних наук України, Почесний доктор (HONORIS CAUSA) Хмельницького національного університету, доктор педагогічних наук, професор.
Виступ Франтішека Шльосека, голови Наукового педагогічного товариства «Польща-Україна», іноземного члена Національної академії педагогічних наук України, Почесного доктора (HONORIS CAUSA) Хмельницького національного університету, доктора педагогічних наук, професора
Під час своєї доповіді на пленарному засіданні дійсний член (академік) НАПН України Валентина Радкевич акцентувала увагу на проблемі розвитку особистості майбутніх фахівців у закладах професійної освіти в контексті викликів війни й потреб повоєнного відновлення України.
Виступ Валентини Радкевич, дійсного члена (академіка) Національної академії педагогічних наук України, директора Інституту професійної освіти Національної академії педагогічних наук України, доктора педагогічних наук, професора
На продовження теми Лариса Лук’янова висвітлила питання освіти дорослих: в контексті розвитку міжнародної співпраці в умовах воєнного стану.
Виступ Лариси Лук’янової, члена-кореспондента Національної академії педагогічних наук України, директора Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук України, доктора педагогічних наук, професора
Питання, що стосуються особливостей змішаного навчання у нових освітніх реаліях розкрив і детально охарактеризував професор Роман Гуревич.
Виступ Романа Гуревича, дійсного члена (академіка) Національної академії педагогічних наук України, директора Навчально-наукового інституту педагогіки, психології, підготовки фахівців вищої кваліфікації Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, доктора педагогічних наук, професора
Надзвичайно актуальною в умовах сьогодення була й доповідь хабілітованого доктора Христини Халас на тему: «Цінність особистості і праці як відправна точка професійної освіти – персоналістична перспектива».
Виступ Христини Халас, доктора хабілітованого, професора, завідувача кафедри дидактики, шкільної освіти та педевтології факультету соціальних наук Люблінського католицького університету Івана Павла ІІ
Особливостям експертизи науково-дослідних проєктів присвятив свою доповідь на пленарному засіданні Олег Синюк, проректор з наукової роботи Хмельницького національного університету.
Виступ Олега Синюка, проректора з наукової роботи Хмельницького національного університету, доктора технічних наук, професора
У своїй доповіді «Цифрова трансформація професійної та фахової передвищої освіти в умовах євроінтеграції» професор Микола Пригодій звернув увагу на важливість ціфровізації закладів професійної та фахової передвищої освіти в епоху Індустрії 4.0.
Виступ Миколи Пригодія, заступника директора з наукової роботи Інституту професійної освіти Національної академії педагогічних наук України, доктора педагогічних наук, професора
На продовження теми щодо роботи з вразливими верствами населення виступив менеджер з розвитку трудового потенціалу Володимир Терновський.
Виступ Володимира Тернавського, менеджера з розвитку трудового потенціалу. Проєкт USAID «Економічна підтримка України»
Професор Роман Горбатюк акцентував увагу присутніх на проблемі трансформації освітньої галузі України в умовах воєнного стану.
Виступ Романа Горбатюка, завідувача кафедри машинознавства і транспорту Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, доктора педагогічних наук, професора
Перед відкриттям конференції та в перерві між пленарними засіданнями відбувся ретроспективний показ відео, що дав змогу присутнім згадати наукові зібрання та дебати попередніх років.
Слайди з ретроспективного показу
Програмою роботи конференції 20 жовтня 2023 р. було передбачено роботу таких секцій: «Теоретико-методологічні засади професійного становлення особистості», «Професійне становлення і кар’єрний розвиток особистості в умовах воєнного стану і повоєнної відбудови України», «Теоретичні й методичні засади підготовки вчителя трудового навчання та технологій, педагога професійного навчання, андрагога в умовах воєнного стану і повоєнної відбудови України», «Забезпечення якості професійної і вищої освіти в умовах євроінтеграції», «Реалізація завдань Нової української школи: проблеми та перспективи», «Науково-методичне забезпечення розвитку професійної освіти в умовах цифровізації», «Професійна освіта і навчання різних категорій дорослого населення: вітчизняний і зарубіжний досвід», «Педагогічна і мистецька освіта: проблеми та перспективи розвитку», а також засідання круглого столу «Забезпечення якості професійної освіти в умовах воєнного стану та перспектив повоєнної відбудови України» на базі ВПУ № 4.
Засідання круглого столу «Забезпечення якості професійної освіти в умовах воєнного стану та перспектив повоєнної відбудови України»
Визначені тематичні напрями конференції дали змогу обговорити широкий спектр проблемних питань щодо теоретико-методологічних засад професійного становлення особистості, професійного становлення і кар’єрного розвитку особистості в умовах воєнного стану і повоєнної відбудови України, теоретичних й методичних засад підготовки вчителя трудового навчання та технологій, педагога професійного навчання, андрагога в умовах воєнного стану і повоєнної відбудови України, забезпечення якості професійної і вищої освіти в умовах євроінтеграції, реалізації завдань Нової української школи, науково-методичного забезпечення розвитку професійної освіти в умовах цифровізації, професійної освіта і навчання різних категорій дорослого населення в контексті вітчизняного і зарубіжного досвіду, проблем та перспектив розвитку педагогічної і мистецької освіти, забезпечення якості професійної освіти в умовах воєнного стану та перспектив повоєнної відбудови України.
Робота секційних засідань ХІІ Міжнародної науково-практичної конференції
Організатори та учасники конференції відмітили необхідність подальшого здійснення досліджень щодо професійного становлення особистості та забезпечення якості професійної освіти в умовах євроінтеграції, реалізації завдань Нової української школи, воєнного стану і повоєнної відбудови України.
Не зважаючи на складні умови, до конференції долучились учасники практично з усіх регіонів України та колеги з інших країн. Реалізувати роботу конференції та обмін досвідом щодо вирішення актуальних наукових проблем вдалося завдяки тому, що її формат був змішаним і значна частина учасників долучилась до роботи конференції у режимі «онлайн».
За результатами роботи конференції були сформовані рекомендації учасників на трьох рівнях: національному, регіональному та рівні закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої і вищої освіти. Їх реалізація сприятиме підвищенню якості підготовки майбутніх фахівців у закладах освіти різного рівня.
Відеозаписи пленарних засідань конференції доступні за покликанням: https://youtu.be/lryi23Smmio.
Із відеозаписами секційних засідань конференції можливо ознайомитися за покликанням: https://youtu.be/RtigTiZnEbA.
Відеозапис засідання круглого столу «Забезпечення якості професійної освіти в умовах воєнного стану та перспектив повоєнної відбудови України» доступний за покликанням: https://www.youtube.com/watch?v=WWE50j2b800.
Програма, сертифікати та збірник тез учасників конференції оприлюднено на офіційних вебсайтах кафедри технологічної і професійної освіти та декоративно прикладного мистецтва Хмельницького національного університету (https://tpodm.khmnu.edu.ua/mizhnarodna-naukovo-praktychna-konferentsiya-profesijne-stanovlennya-osobystosti-problemy-i-perspektyvy/) й Інституту професійної освіти НАПН України (https://ivet.edu.ua/).
Науково-програмний комітет конференції висловлює щиру вдячність
Збройним Силам України за можливість провести всі заплановані в межах конференції заходи,
а також всім учасникам конференції за плідну працю
з надією на подальшу співпрацю